lördag 17 november 2007

Velourklänning med virkade blommor



Eftersom Lo älskade den här velourklänningen så har jag gjort ytterligare en i samma mönster (Ingelise/Allt om Handarbete 9/2007). Det rosa tyget tror jag kommer från MG-tyger. Det är lite vitaktigt på baksidan så det är i alla fall inte ett Hilco-tyg. Har köpt velourtyger från olika ställen för att kunna jämföra kvaliteten, men det är ju inte så lätt när jag inte satt lappar på dem eller kommer i håg var jag beställt dem...

Den gula mudden i halsen som jag också använt som bandkantning runt ärmsluten kommer i alla fall från Jofotex och verkar vara av bra kvalitet. Sydde ihop klänningen med overlocken och fållade sen med tvillingsömmen på Coverpron. Sydde också med tvillingsömmen runt halsmudd och ärmfållar. Är inte helt nöjd för det var svårt att få det rakt. Får nog skaffa en genomskinlig pressarfot till Coverpron för att kunna se lite bättre hur tyget ligger under den när jag syr.

Ordning som jag sydde ihop klänningen: axelsömmar, ärmisättning, ärmavslutning, ärm- och sidsömmar, fåll nertill. Blommorna kommer från en secondhand-fyndad duk som jag slaktat. De är påsydda för hand allra sist. Har också förstärkt ärmavslutningen för hand eftersom overlocksömmen annars repar upp sig.

Bilder ger verkligen inte färgen på tyget rättvisa. Ska försöka få till en bättre bild vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer: