måndag 26 oktober 2009

Tröja i djungeltyget till sonen

Äntligen har jag sytt av djungeltyget. Hade först tänkt göra en tunika till 5-åringen men eftersom hon plötsligt ändrade sig och sa att tyget var lite fjantigt blev det liggande. Hon har ju börjat skolan och sedan dess blivit mer och mer kräsen ...

Sen visade det sig i stället lite oväntat att 7-åringen vill ha en tröja och då var det ju bara att slå till innan han ändrade sig ... Annars hade jag nog nästan varit beredd att sy ett nattlinne till mig själv eller nå't.

Velade ett bra tag om färgen på kantbandet. Sydde till och med faktiskt fast ett grönt först, men eftersom det inte blev helt hundra och jag fick sprätta bort det så ändrade jag färg när jag ändå höll på ;) Jag lät sonen göra valet mellan turkos och röd och han valde förstås sin favoritfärg.

Djungeltyget är det i bomull/lycra från JNY. Kantbandet kommer även det från JNY, men här valde jag interlocken i stället. Tycker det är lite jobbigt att bandkanta med jersey som krullar sig. Finns det några knep?

2 kommentarer:

Benglan sa...

Fin!
Jag undrar liksom du om det finns några knep när man bandkantar med jersey. Blir smått galen när jag försöker...

Anna-Snoddas sa...

Jättesnygg blev den! :)
Tycker också att det är halvt omöjligt att kanta med jersey, brukar alltid ta mudd eller interlock! En stor portion tålamod är mitt enda tips! ;)