tisdag 16 juni 2009

Molnkjol

Äntligen fick dottern sin molnkjol! Hon nog lite besviken på att jag sydde det första plagget i molntyget från JNY till mig själv. Har använt samma modell som i den här och den här. Mönstret har jag hittat i Allt om Handarbete nr 2 2007 (modell 32). Gjorde till och med i samma storlek (4 år) trots att hon är mer än ett år äldre än när jag sydde efter mönstret förra gången. Gjorde den bara ett par centimeter längre. På bredden var den fortfarande lagom.

Mudden är 2x2-ribb från Jofotex (34 cm osträckt). Superbra kvalitet. Molntyget förstås från JNY. Använde mig av CoverProns bakvända trilling-/trippelsöm precis som i molntunikan jag gjorde till mig själv. (Inställning: 4 4 4 0,25 Diff: 3,5 Stygnlängd: 1,5). Jag tycker röd tråd och röd mudd blir en väldigt snygg kontrast till det turkosa och kommer hålla mig till denna färgkombination i åtminstone två plagg framöver: ett molnlinne som matchar kjolen och en molntröja till sonen. Vi blir väldigt matchade :)

Egentligen förstår jag inte varför jag inte syr fler kjolar. Det är ju så enkelt och dottern blir så glad! Hon är en riktig kjol- och klänningstjej.

2 kommentarer:

Hannelt sa...

Kjempefint skjørt :)

Jes sa...

Superfint så snyggt med rött till de turkosa.