lördag 3 maj 2008

Äntligen något nytt sytt


Äntligen har jag kommit igång och sytt lite på den förbaskade overlocken. Den här gången krånglade den inte det minsta, men så var det heller inte så tjocka lager tyg. Har bytt till standardnålar (inte stretch) för att se om det är lösningen på att tråden hela tiden går av.

Modellen är en av mina favoriter: raglan. Tyget är köpt på Jofotex. Men jag har också sett att det finns på Ingelise/Allt om handarbetes hemsida. Tyget är en härligt stretchig kvalitet i bomull/lycra. Det blev storlek 110/116 och passar perfekt till dottern. Jag har gjort den så lång som jag vågar låtar henne ha den utan risk för att hon ska snubbla runt. Klänningar i hennes smak ska helst vara "jåååsa" och fotsida.

I ärmarna och halsen har jag satt i en smal resår. Kanalen är sydd med den vanliga maskinen sedan jag först overlockat kanterna. Mått på resåren för ärmarna: 21 cm. För halsen: 40 cm.
Klänningens längd bak: 70 cm (inkl fåll). Ärmlängd: 23 cm (inkl fåll).

Fållen nedtill är gjord med CoverProns breda tvillingsöm. Använde postit-block som fållguide denna gång och det var superbra. Inställningar CoverPron: 4,4,4,3. Stynglängd 3,5 och diff 1,5.
Sydde ihop ena sidan först och fållade därefter. Sen sydde jag ihop andra sidan. Detta för att slippa fästa trådarna från CP:n.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin og sommarsleg kjole!

Anonym sa...

Jag gillar både modellen och tygvalet!! =)
/June på www.junebacken.se

Jes sa...

Verkligen en superfin klännning! gillar tyget, så mycket sommar över den :)

Anonym sa...

Den där gillar jag!
K och L har varsin tröja i samma tyg med med turkosa prickar.

Min maskin funkar kanon nu. Det var tydligen specialnålar till den där specialmaskinen...