tisdag 15 april 2008

Sur, sur, sur


Var på symaskinsaffären för andra gången på en vecka sedan reparationen. Tråden går fortfarande av när jag syr i lite kraftigare tyg, typ syr ihop en mössa på toppen. Alltså dubbla lager. Vilket inte är speciellt tjockt egentligen.


Mannen i symaskinsaffären påstod att man inte kan göra sånt med jerseynålar, utan ska ha vanliga. Men jag tycker det låter helt befängt. Ska man behöva sy i trikå med vanliga nålar och riskera fula hål i tyget när man syr på overlock ??? Dessutom funkade det utmärkt innan reparationen för 2500:-.


Nu kör jag alltså med vanliga nålar för att testa maskinen. Men jag tappar ju all sylust. Tvingade mig till att sy en mössa till mig själv som första test.
Nästa gång köper jag INTE en Husqvarna om den ska vara så känslig. :(
Det får nog bli en sån där luftträdd värsting.

5 kommentarer:

Liza sa...

verkar ju jättekonstigt, jag har inga problem med att sy 4 lager med trikånålar, nu har jag förvisso en bernina, men iaf. SÅ stor skillnad ska det ju inte kunna vara. Stå på dig!

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Stackars dig..lät inte kul alls ! /Karolina

Anonym sa...

Mina trådar går numera av 9 gånger av 10 när jag syr genom dubbeltrikå+dubbel "plopp" på toppen av mössan. Detta hände aldrig förut och då har jag säkert sytt 100 mössor. Vet att jag sydde av en nål en gång och efter det krånglar det.. bytte nålar och nu går tråden av hela tiden. Det värsta är att jag inte vet vad jag hade för nålar från början... Förmodligen de som var med när jag köpte maskinen.
//Annika

Ellilo sa...

Annika: kanske samma sak för dig då. Att det inte funkar med stretchnålar?

Anonym sa...

TITTA HIT _ GRATIS PROVER!