fredag 10 april 2009

Somrig vuxentunika

































Jag ville ha en lätt sommartunika och har nu sytt en prototyp. Det viktigaste var att hitta en enkel modell som man kan ta på sig utan vare sig blixtlås eller knappar. Även om den är sydd i vävt tyg. Och jag lyckades.



För att tunikan skulle bli lite nättare i ärmslutet har jag lagt ett veck som håller in den vidd som raglanskärningen ger. Som kantavslutning har jag valt att göra en remsa av samma tyg som "kroppen" i klänningen.


Den här gången blev det fickor, men jag vet inte om jag verkligen ska ha det. Tycker det ger lite städrockskänsla. Fast å andra sidan vill jag ha något som bryter av det stora blommiga stycket. Och det utan att jag gör en avskärning vid bysten som bara gör att folk kommer fråga när jag ska ha barn ... Kan jag hjälpa att jag har stor mage ändå eller?


Tunikan är sydd av två gamla påslakan från Borås Wäveri. Det blommiga var ett vuxenlakan och det prickiga ett barnlakan. Dottern har redan sagt att hon vill ha en exakt kopia av min tunika. Vilket passar mig bra, för jag är väldigt inne på mamma-barn-matchning just nu. Men hon kommer nog få den i klänningsmodell i stället.
Mönstret är ett gammalt raglantröjemönster som jag vidareutvecklat till oigenkännlighet ;)

2 kommentarer:

Y sa...

jättefin!!! jag köpte en tunika med just såna där motveck på armen för att rita av och sy fler av.

Pernilla sa...

Jättesöt och precis i min stil!