måndag 16 mars 2009

Mixmatch


Äntligen har jag kommit till skott att sy en tröja av flera olika tyger i olika färger och mönster som jag funderat på så länge. Det började så smått med den här och den här förra hösten, fast de var ändå lite för färglösa och för få tyger blandade. Men den här färgglada tröjan till dottern är jag supernöjd med.

Jag har använt mitt vanliga tröjmönster till henne (isydd ärm, inte raglan eftersom jag upptäckt att hon är lite för smalaxlad för att passa i raglanärm).

Delarna är ihopsydda på overlocken. Ärmslut och nederkant kantade med ganska tät overlocksöm, dock ej rullfåll eftersom jag tyckte det blev för vågigt.

Tyger: Ärmarna: randigt från Stoff & Stil, prickigt från Michas Stoffecke, cirkeltyg från MG-tyger. Band från Farbenmix (Michas Stoffecke respektive Tygpyssling). Framsidan på tröjan: Bingert och Hallström utom kattbilden som kommer från en slaktad urvuxen H&M-tröja. Baksidan: Jofotex. Till halsringningen har jag använt samma tyg som längst ner på ärmarna.

Jag kommer att sy många fler liknande tröjor för det var så roligt. Har hittat en del inspiration på tyska bloggar vilket peppat mig. Funderar på hur jag ska göra en liknande tröja till sonen utan att den blir för söt. Sen skulle jag vilja ha en sån här tröja själv också ...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååå vilken fin tröja, verkligen superfin!Nu får jag massa inspiration...Kul att du är tillbaka och bloggar,har saknat dina inlägg./Pernilla