söndag 22 mars 2009

Fantasiklänning





















Klänning till ett barnkalas med temat "Fantasi". Jag har länge velat sy en utklädningsklänning som den här och nu passade det extra bra eftersom dottern skulle på ett kalas där hon skulle klä ut sig. Inte för att vi saknar utklädningskläder, men i alla fall ...

Mönster till klänningen hittade jag i en gammal Allt om Handarbete. Sen har jag modifierat det. Förstås. Egentligen skulle det vara blixtlås bak i ryggen, men jag tyckte hon skulle kunna ta på och av klänningen själv utan att behöva be om hjälp. Lösningen blev ett mycket stretchigt trikåtyg i ryggstycket (en gammal avlagt t-shirt). Den är tillräckligt stretchig för att det inte ska behövas blixtlås!

Tyget till ärmar och volang är fyndat på loppis för ett tag sedan medan både tyget till framstycke och kjol är nyköpt. Bandet i midjan kommer från en av mina avlagda koftor och rosetten mitt fram på magen är en knapp. Halsringningen är kantad med samma tyg som kjolen.

1 kommentar:

Gekko sa...

Den klänningen måste ju vara ett riktigt drömplagg för de flesta i princessåldern, härligt!