torsdag 31 januari 2008

En sjal till





Det bidde visst en sjal till ... Den här var jättekul att virka och gick snabbt att göra! Tyvärr gick det åt väldigt mycket garn. Det är ingen billig hobby. Känns som om det går åt mindre garn när man stickar. Kan det vara så?
Jag gillar sånt här multifärgat garn. Detta är i 100% ull. Har tvättat sjalen i maskin för att få lite "ruggat" utseende på fransarna och det blev bra. Å vad nöjd jag är. Och vad glad jag är att jag upptäckt sjalar och slipper frysa!

10 kommentarer:

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Herre gud vad du är snabb ;-) Härlig även den/Karolina

BONGI sa...

Snygg!! Vilka fina färger!

Kaja sa...

Jättefin! Upprepar min fråga: Var har du hittat mönstret?? Har du lust att maila mig det eller lägga ut en länk här??
//Kaja

Ellilo sa...

Tack! Kaja: Mönstren kommer från garnaffären. Den gråsvarta är SvartaFåret 901-187 (Tilda-garn) och den turkosa är Marks&Kattens 07060 (Sarek-garn). Vill inte lägga ut det på nätet eftersom det är copyright på det.

Kaja sa...

Kan du maila då?? Letade efter en mailadress på din sida, men hittade ingen, därav att jag spammar dina kommentarer.

Det mönstret till den blågröna sjalen då tror jag.

Tack!

kaja_design@hotmail.com

Jes sa...

vilken underbar sjal, va duktig du är!!! Jag gillar att virka & sticka men oftast har jag inte tålamod till det. Helt apråpå vad tycker du om provdockan skulle du rekomendera den har läst att den kan va ranglig?

Anonym sa...

Första ggn jag tittar in hos dig, en trevlig läsning! Kommer och knackar på dörren fler ggr. Jättefin sjal! Ska nog leta reda på mönstret!

Ellilo sa...

Jes: provdockan är ok. Den är väl inte superstadig, men jag har inte testan nån annan så jag tycker den är bra för mina behov.

Ellilo sa...

Kaja och Jes:
Lägg upp önskat antal luftmaskor (229 med mitt garn). Virka 1 varv med fasta maskor. Sen virkar man 1 stolpe och två luftmaskor i var tredje maska på alla andra varv. Minska en ruta i varje sida för varje varv! Jag gjorde min sjal dubbelt så bred som mönstret visade. Till sist gör en frans i varje ruta (utom på den längsta kanten). Hoppas det blev någorlunda tydligt.

Kaja sa...

Toppen! Det var ungefär det jag hade gissat på, men nu blev det ju tokenkelt.

Hittade mönstret för Tildasjalen, men den är inte riktigt vad jag var ute efter.

Fast, nu köpte jag garn till en stickad trekantssjal igår. Fattar inte, måste ha fått hjärnsläpp. Jag AVSKYR ju att sticka...

//Kaja