tisdag 2 mars 2010

Kofta i ullfleece

Äntligen har det blivit en kofta av ullfleecen jag haft liggande så länge! Letade i evigheter efter ett rakt enkelt mönster med stor krage. Har en liknande köpekofta som jag använt sönder och var bara tvungen att göra en ersättare eftesom jag inte hittat någon i affärerna. Jag bor i koftor!

Jag är så nöjd med den här koftan och den är supervarm. Jag som är så frusen. Nu ska jag ta tag i att sy den i andra färger också ... Har bland annat en jättefin ullfleece i turkos liggande på hyllan :)

Oknäppt.


Och knäppt.

Tryckknappar från Bibbi. Ditsatta med Prymtången. Hur smidigt som helst. Var lite bekymrad över hur jag skulle lösa det där med knapphål i koftan först. Tänkte att det nog inte skulle bli så snyggt att sy på maskin. Men så kom jag på den här briljanta lösningen =) Tryckknapparna går precis igenom dubbla lager av tyget och sitter som berget!

Förresten, i nederkanten på ärmarna satte jag sick-sackband i sammet (svart) för att få något att hända på koftan. Den var ju liiite tråkig annars. Samma band sitter även på det ena framstycket (vid knapparna).

Under koftan har jag en tunika som jag inte tror att jag bloggat om. Sydde den i höstas. Ska försöka blogga om den vid ett annat tillfälle.

4 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Den ser jättefin ut! Det skulle vara kul att se en bild på hur kragen ser ut och att få veta vad det är för mönster du använt?

OttoPippi sa...

Härligt! Du är igång på allvar med vuxensömnaden! Schysst! Den blev jättemysig, koftan...

Fangoria sa...

Vilken snygg!!

Ellilo sa...

Tack!

Medea: Ska försöka fixa en bättre bild på kragen.

Jag använde i princip mitt vanliga tunikemönster till koftan fast lade inte framstycket mot vikt kant utan lade till några extra centimeter för invikningen på framkanten. Gjorde också sidsömmarna mindre utsvängda.

Kragen är bara ett rakt stycke tyg som jag vikt dubbelt. Sneglade lite på min slitna favorittröja :)

OttoPippi: Jag har egentligen alltid sytt kläder till mig själv, men det har nog tagit lite extra fart nu när barnens garderober är fulla :) Ser i min lista i högermarginalen att jag har taggat nästan dubbelt så många inlägg med vuxenplagg som barnplagg ...