onsdag 2 december 2009

Köp inte det här tyget


Jag tror att jag ska sluta köpa tyger från Stoff och Stil. Visserligen är de snygga, men kvalitetsmässigt håller de inte måttet. Det här tyget med fåglar på är underbart tycker jag. Efter tvätt är det INTE lika underbart. Det har färgat på sig själv och de vita kantbanden. (Bilden är tagen innan jag tvättade tunikan.) Och det är inte något jag tvättat den med som färgat. Däremot har den färgat på annat jag tvättade den med :(

Jag har dåliga erfarenheter från Stoff och Stils marinblå stjärntrikå som blev alleles blaskig efter bara en tvätt. Likaså det bruna och orangea elefanttyget som jag sydde den här tröjan av. Trycket var alldeles snett. Fast pingvintyget var bra. Det är en chansning med kvaliteten på deras tyger. Och man ser det ju inte innan tvätt ...

Dessutom tycker jag inte trikåtygerna är direkt billiga heller. Inte så billiga att det motiverar kass kvalitet. Lägger hellre dubbelt så mycket på bra tyger som JNY till exempel. Den här tunikan som jag sytt till mig själv kommer jag inte att kunna använda. Grrr.

6 kommentarer:

rino sa...

vad trist, annars är ju tyget jättefint
tack för att du berättar

Benglan sa...

Vilken tur att du sa det. Jag har precis spanat på det där fågeltyget på deras sida.. Det är ju jättefint. De har också ett anant schysst tyg med retroblommor. Nu vet jag inte om jag vågar köpa det :(

MESC sa...

Jag har samma erfarenhet som du av det brun/orangea elefanttyget, som snabbt blev urtvättat, typ efter 2 tvättar. Jag har däremot sytt kläder till dottern av det lila fågeltyget, och har inte sett tendenser till fällning eller urtvättning.
Håller med, tygerna är inte SÅ billiga, det man får räkna med lite missöden.... trist!

Kånkarong sa...

Jättetrist och tyvärr känner jag igen just det där med att tyger färgar på sig själv. Både tänder och elefanter har väl gjort det?

Jag köper i princip bara manchester och muddväv därifrån men dom tygerna håller bra kvalitet. Det är kunder som sagt att dom tvättat mina muddbyxor i manchester massvis med gånger och att dom verkligen håller färgen fint. Det märker jag även på sonens plagg. Övrigt tyg från SoS är jag lite skeptisk till...

Unknown sa...

Håller med angående SOS! Men du har dock lyckats att ska fina alster!

s*aker sa...

Knasigt, har sytt en tröja till snutt i samma fågeltyg med vita muddar och tvättat massvis med gånger utan minsta tilstymmelse till avfärgning...
däremot har tex röda elefanterna därifrån gett bakgrunden en svagt rosa ton, och hundtyget blev supernoppigt efter bara nån tvätt, så vissa tyger är mindre bra. Håller med om att det blir viss chansning...