onsdag 24 februari 2010

En väldigt rosa tunika

Det har blivit ytterligare en velourtunika i ungefär samma modell som den förra. Mitt basmönster som visade sig passa Benglan också :) Mönstret är en enkel tunika i grunden. Sedan har jag precis som på den bruna lagt till volanger (15 cm höga och 1,5 gånger bredare än nederkant respektive ärmslut). Och den här gången kom jag i håg att använda rynktråd i avvikande färg, vilket gjorde det hela mycket enklare =)

Den förra tunikan klippte jag upp mitt fram och satte spetskant i halsen på. Den här klippte jag också upp, men denna gång gjorde jag ett "hål" mitt fram som jag bandkantade. Är nöjd med resultatet och den blev lagom urringad. Ärmarna på den här tunikan är 3/4-längd och det känns som om det blev en somrigare modell. Färgen bidrar väl också till det.

Jag gillar verkligen den här knallrosa färgen (som jag egentligen tänkt sy till min dotter av, men vad sjutton, man måste våga använda färg själv också ...) Älskar dessutom kombinationen rosa och rött.

Volangerna är overlockade i kanterna, precis som nederkanten. Inga fållar här inte, vilket ger en snabb sömnad. Det enda pilljobbet är egentligen att få till rynkningen jämnt på volangerna. Blir det inte jämnt så är risken att volangen ser ojämn ut i nederkanten. Det gäller att mäta ut var man har fjärdedelarna på volang respektive fåll och passa i hop dem så går det lättare att få till det snyggt.

10 kommentarer:

Singh sa...

Jätteläcker! Kul med en livebild också :-)

Syserine sa...

Jättefin! Sitter jo så fint på!

Benglan sa...

Supersnygg!

Efwa - Medea sa...

Superläcker!!

Mimmi sa...

Wow!!!

Fortsätt att inspirera ;-) så kanske jag kommer till skott med plagg till mig själv också någon gång :-D

OttoPippi sa...

Den är UNDERBAR!!! Det är så himla kul att många nu har börjat sy vuenkläder! Jag gillar den skarpt! Är volangerna overlockade även i överkant? Vilken söm använder du när du syr fast volangen? Vanlig raksöm? Snyggt jobbat!!!

mynta sa...

fin modell, enkel men med det lilla extra! Rött och rosa är otroligt snyggt ihop.

Fangoria sa...

Superfin!

ett tu tre sa...

Ännu finare än den bruna - det beror säkert på färgen - det är fint med mycket och starka färger på både barn och vuxna.
Jag gillar verkligen volangerna och kanterna som syns.

Ellilo sa...

Alla: tack för fina kommentarer!
OttoPippi: Volangerna är overlockade både i underkant och överkant. Sedan fastsydda med vanlig raksöm.